11 Δεκεμβρίου 2014

ΔΡΑΣΗ ΛΑΪΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ

[Από τον Ριζοσπάστη της 11/12/2014]

Με πρωταγωνιστές τους μαθητές, τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας που δε συμβιβάζονται με τα ψίχουλα που τους δίνει το σύγχρονο σχολείο, ούτε μπορούν να ανταποκριθούν στο κόστος της παραπαιδείας, τα λαϊκά φροντιστήρια αναδεικνύονται σε σημαντική παρέμβαση. Που δεν εξαντλείται στην εξάντληση της διδακτέας ύλης, αλλά δίνει μαθήματα αλληλεγγύης και ορμή για μια αγωνιστική στάση ζωής.

Ο αγώνας για μόρφωση δεν είναι δακρύβρεχτη ιστορία σε καιρούς κρίσης, δεν είναι πεδίο δράσης ΜΚΟ και άλλων φιλανθρώπων. Είναι η πραγματικότητα της ταξικής κοινωνίας, του πώς υλοποιούνται στην πράξη οι διαρθρωτικές αλλαγές στην Παιδεία, ο «ρεαλισμός» της υποχρηματοδότησης, της «επαρκούς» με τα μέτρα των εκμεταλλευτών εκπαίδευσης.
Είναι το πείσμα του μαθητή που παλεύει για να μορφωθεί, του εκπαιδευτικού που διακρίνει το δικαίωμά του σε μόνιμη σταθερή πληρωμένη δουλειά και την έκφραση λαϊκής αλληλεγγύης, του γονιού που ξέρει ότι όσοι πλουτίζουν από τον ιδρώτα του έχουν εξασφαλίσει μόρφωση για τα παιδιά τους και δεν παραιτείται από το δικαίωμα να κάνει το ίδιο.
Ο «Ριζοσπάστης» βρέθηκε σε ένα από τα πολλά τέτοια «φροντιστήρια» που λειτουργούν σε συνοικίες και πόλεις σε όλη τη χώρα. Στο 2ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας φιλοξενείται απογευματινές ώρες το Λαϊκό Φροντιστήριο Ν. Ιωνίας - Ηρακλείου για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Την οργάνωσή του έχει αναλάβει η Λαϊκή Επιτροπή Νέας Ιωνίας.
Με μεράκι από κάθε συντελεστή


Δευτέρα απόγευμα και μια παρέα μαθητών της Α' Γυμνασίου περιμένει να μπει για μάθημα. Δευτέρες και Πέμπτες κάνουν Μαθηματικά, Αρχαία και Γερμανικά. Ανάμεσά τους και ένα μεταναστόπουλο από το Πακιστάν, που μοιράζεται με τους συμμαθητές του την ανάγκη και την επιθυμία για μόρφωση και θυσιάζουν ώρες παιχνιδιού και ανεμελιάς γι' αυτό, χωρίς να θεωρούν πως κάνουν κάποια θυσία.

Μαζί με τα παιδιά, στο χώρο του σχολείου βρίσκεται και ο Χρήστος, ένας από τους γονείς που αγκάλιασαν την πρωτοβουλία και από εκείνους που τα απογεύματα συμμετέχουν στη φύλαξη του σχολείου όση ώρα γίνονται τα μαθήματα. Εργαζόμενος στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ο ίδιος, γνωρίζει καλά από οικονομικές δυσκολίες και δηλώνει αποφασισμένος να στηρίξει με όλες τις δυνάμεις του την οικογένειά του.
«Συζητήσαμε, είδαμε ότι οι άνθρωποι έχουν μεγάλη διάθεση να βοηθήσουν», μας λέει και αναφέρεται στα τεράστια ποσά που ζητούν τα ιδιωτικά φροντιστήρια για το «πακέτο» των μαθημάτων του Λυκείου και που είναι απλησίαστα για τους γονείς. Οπως μας λέει χαρακτηριστικά, έχει προτείνει τα μαθήματα αλληλεγγύης και σε άλλους, και μάλιστα κάποιοι δεν πίστευαν ότι υπάρχουν, γιατί θεωρούν ότι έχει χαλάσει τόσο πολύ η κοινωνία. Επιμένει στο φιλότιμο των διδασκόντων.
«Βοηθάμε ο ένας τον άλλο για να μην μπαίνουν στο περιθώριο τα παιδιά μας», παρεμβαίνει η Μ. Τσίγκα, καθηγήτρια. Η προσπάθεια ξεκίνησε πριν ένα μήνα περίπου με 15 παιδιά και σήμερα έχουν φτάσει τα 43, με αυξητική τάση. Σε ρόλο διδάσκοντα εκπαιδευτικοί εν ενεργεία και συνταξιούχοι, νέα παιδιά απόφοιτοι παιδαγωγικών σχολών, ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, 20 συνολικά, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα μαθημάτων, όπως εξηγεί.
Μια παρέα κοριτσιών, μαθητριών της Α' Λυκείου, μόλις έχει τελειώσει το μάθημα. Συζητάμε γιατί βρίσκονται εδώ και μας λένε ότι βοηθιούνται να καταλαβαίνουν καλύτερα, ότι ήταν δική τους επιλογή να παρακολουθήσουν τα μαθήματα αυτά και ότι προσφέρουν πραγματική βοήθεια. «Στην τάξη μου είμαστε 27 παιδιά, άλλα πάνω, άλλα κάτω», μας λέει η Σοφία. Ωστόσο, το στοίβαγμα μαθητών δεν είναι ο μόνος λόγος που το σχολείο δεν ολοκληρώνει το ρόλο του να προσφέρει μόρφωση σε όλα τα παιδιά. Η Α' Λυκείου τις αγχώνει, λένε, όπως όλους τους συμμαθητές τους άλλωστε. Πέρα από τη μετάβαση στο Λύκειο όπου «τελειώνουν τα αστεία», όπως συνηθίζεται να λέγεται, το «νέο» Λύκειο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, χωρίς ωστόσο να νιώθουν πως τους προσφέρει και γνώση.
«Χρειάζεται πολλή παπαγαλία και στο τέλος δε θα θυμόμαστε και τίποτα». «Πρέπει να αφιερώνεις πολύ χρόνο», μας λέει μια άλλη μαθήτρια. Και είναι φανερό πως δεν πρόκειται για παιδιά που φοβούνται να κοπιάσουν. Αλλωστε είναι εκεί, στο σχολείο το απόγευμα, και προσπαθούν. Ομως ακόμα και οι έρευνες των ιθυνόντων για τα ζητήματα της εκπαίδευσης δείχνουν ότι τα παιδιά έχουν μειωμένη αποδοχή γι' αυτό το σχολείο καθώς ανεβαίνουν οι βαθμίδες. Ο Παντελής είναι από τους εκπαιδευτικούς, συνταξιούχος ο ίδιος, που αφιερώνουν απογεύματα σε αυτήν τη δουλειά. Μας μιλά για την προθυμία των εκπαιδευτικών να συμβάλουν σε τέτοιες προσπάθειες, το άγχος των γονιών να εξασφαλίσουν μέσω της εκπαίδευσης ένα καλύτερο μέλλον στα παιδιά τους, «προικίζοντάς» τα κατά κάποιο τρόπο με μεγάλα ποσά που κατευθύνονται στα φροντιστήρια με το βλέμμα στην Ανώτατη Εκπαίδευση, αφού δεν υπάρχει αξιόπιστο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης μετά από το Λύκειο.
Η Ελσα Βακάλη διδάσκει φιλολογικά μαθήματα. «Η λογική μας είναι να προσπαθήσουμε να μη μείνουν τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας έξω από τη μόρφωση, γιατί αυτό πάει να κάνει το σύγχρονο σχολείο με βάση όλες τις κατευθύνσεις. Ουσιαστικά αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να δείξουμε στις λαϊκές οικογένειες ότι υπάρχει δυνατότητα να υψώσεις τείχος αλληλεγγύης, να μπούμε με ορμή στον αγώνα», μας δηλώνει.

Η δράση των Λαϊκών Επιτροπών για την ενισχυτική διδασκαλία

Η Λαϊκή Επιτροπή Νέας Ιωνίας δίνει το στίγμα αυτής της προσπάθειας, έχοντας επιλέξει δίπλα στο πρόγραμμα των μαθημάτων να παραθέσει στίχους από το «Εγκώμιο στη Μάθηση» του Μπ. Μπρεχτ: «Μάθαινε και τ' απλούστερα! Μάθαινε το α, β, γ, δε σε φτάνει, μα συ να το μαθαίνεις.... Μην αφεθείς να πείθεσαι, μάθε να βλέπεις συ ο ίδιος! Ο,τι δεν ξέρεις ο ίδιος καθόλου δεν το ξέρεις!» Πλάι, το κάλεσμα: «Αγωνιζόμαστε για μόρφωση και ζωή με δικαιώματα. Για το σχολείο που έχουμε πραγματικά ανάγκη!».
Επεκτείνοντας τη δράση τους, η Λαϊκή Επιτροπή και οι διδάσκοντες στο «Λαϊκό Φροντιστήριο» ανοίγουν στο επόμενο διάστημα με τους γονείς τη συζήτηση για τα εμπόδια που εμφανίζονται στη διαδικασία της μάθησης. Στο πλαίσιο αυτό, θέτει ερωτήματα όπως «ποιες είναι οι αιτίες», «φταίει το παιδί που δε διαβάζει ή που "δεν παίρνει τα γράμματα"», «η οικονομική κρίση, τα προβλήματα επιδρούν αρνητικά», « τι πρέπει να γίνει σε επίπεδο οικογένειας, σχολείου, κοινωνίας», και καλεί τους γονείς να τα συζητήσουν.

Στην Ηλιούπολη

Ανάλογες προσπάθειες ξεδιπλώνονται με πρωτοβουλία Λαϊκών Επιτροπών σε γειτονιές και πόλεις σε όλη τη χώρα. Μάλιστα, σε περιοχές όπως στην Ηλιούπολη, όπου τα μαθήματα αλληλεγγύης μετρούν περισσότερο χρόνο λειτουργίας, η δραστηριότητα έχει επεκταθεί και έξω από την τάξη.
Την περσινή χρονιά, με κορμό τα παιδιά που συμμετέχουν στα μαθήματα, στήθηκε πολιτιστική ομάδα που παρουσίασε μουσικοθεατρική και μουσικές παραστάσεις. Πέρσι επίσης, λειτούργησε και λέσχη ανάγνωσης για παιδιά του Δημοτικού, ενώ αντίστοιχη πρωτοβουλία εξετάζεται και για μεγαλύτερα παιδιά.
Φέτος, στην προσπάθεια συμμετέχουν περισσότερα από 80 παιδιά Γυμνασίων, Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων και περίπου 25 εκπαιδευτικοί διάφορων ειδικοτήτων. Δηλώνοντας ότι δε σταματούν σε μια απλή και ανούσια εν πολλοίς παράθεση ή επανάληψη της διδακτέας ύλης.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δε δημοσιεύονται. Μπορείτε όμως και από εδώ να επικοινωνήσετε μαζί μας. Καλό είναι βέβαια ν' αφήσετε και κάποιο στοιχείο επικοινωνίας...